woensdag 18 maart 2009

Hoe kun je een goede VoIP Softswitch uitzoeken?

Een VoIP Softswitch heeft als hoofdtaak om telefoonverkeer goed naar de bedoelde eindbestemming te krijgen. Misschien kun je nog wel van een TV uitzending zo'n operator (meestal vrouwelijk) herinneren die de kabels aan het in en uitpluggen was om verbinding te maken tussen 2 bellers. Vandaag de dag gebeurd dit elektronisch terwijl een VoIP Softswitch zelfs een programma is die op een PC (of server) loopt. Er komt geen mens aan te pas. Hierdoor krijg je een snellere en meer efficiënte manier van communicatie.

Een VoIP Softswitch kan ervoor zorgen dat een gesprek bij iemand terecht komt die op dat moment het niet zo druk heeft. Je zult dan merken dat klanten ervaren dat je beter bereikbaar bent. Je medewerkers zijn minder gestresst omdat de werkdruk verdeeld wordt. Goed voor je klanten en voor je medewerkers. Deze toepassing noemt men ook wel agent groups.
Een VoIP Softswitch geeft je de mogelijkheid om een bepaalde route te kiezen. Eerst bij de receptioniste overlaten gaan, dan de assistent, dan de afdeling, dan weer receptioniste zodat de kans dat opgenomen word vergroot word. Men noemt dit hunt groups. De software gaat als het ware voor je jagen (to hunt = Engels voor 'jagen') om een beschikbare persoon te vinden die het gesprek kan opnemen.

Wat ook belangrijk is bij een VoIP Softswitch is dat je Least Cost Routing (LCR) kunt doen. Dat wil zeggen dat je uitgaande gesprekken de goedkoopste route kunt laten kiezen. Stel dat je prijsafspraken hebt waarbij je korting hebt afgedwongen bij het bellen naar het buitenland zal de VoIP Softswitch, met de juiste instellingen natuurlijk, deze voordelige manier van bellen gebruiken zodra men naar deze bestemming gaat bellen. Mocht je dan een andere provider hebben waarmee je goedkoper naar GSMs kan bellen weet de VoIP Softswitch door goede configuratie deze voordelig route te nemen, Least Cost Routing. De kosten die hiermee bespaard kunnen worden zijn enorm. Wat je ook nog kunt doen is meerdere providers inprogrammeren. Je kunt een aanbieder nemen die stunt met de prijzen, een andere die duurder is maar bijvoorbeeld wel kan bellen naar 0900-nummers. Hierdoor maak je je telefoonverkeer redundant met het beste van 2 werelden. Goedkoop maar toch betrouwbaar. In het verleden was je afhankelijk van één aanbieder. Nu kun je er een paar nemen. Geld besparen en betrouwbaarheid. Een bedrijf dat zich vandaag de dag zelf serieus neemt ziet hier de noodzaak van in.

De VoIP Softswitch die jij gaat kiezen zal aan je wensen moeten voldoen qua uitbreidingsmogelijkheden zoals capaciteit, licentievormen, mogelijkheden zodat het de behoefte van je bedrijf kan bijbenen. Meer informatie over VoIP vind je door de link te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten