maandag 8 juni 2009

VoIP conference : iets voor u?

VoIP gebruikers zien vaker nieuwe werelden opengaan door voor hen voorheen onbereikbare functionaliteiten in hun bereik te komen middels Hosted PBX of een IP PBX Centrale.

Vroeger was het gezamelijk met elkaar bellen, teleconferencing, een dure optie en vroeg technisch veel aan je traditionele centrale en lijnen. Met VoIP is dit allemaal gemakkelijker mogelijk. Je kunt met je collega\'s via VoIP conference samen met elkaar onderwerpen bespreken. Een andere naam hiervoor is bijvoorbeeld televergaderen. Een persoon begint de vergadering en zal deelnemers uitnodigen om deel te nemen aan de VoIP conference. Ze komen dan de vergadering binnen en kunnen dan luisteren en spreken. Als je een klant uitnodigt kun je daarna collega\'s van andere afdelingen erbij betrekken om aan het gesprek deel te nemen. Je kunt hier tijd mee besparen voor alle genodigden. Veel VoIP conference systemen bieden de mogelijkheid om de teleconference op te nemen zodat je kunt leren van de gesprekken of de kwaliteit kunt monitoren. De opgenomen bestanden zijn meestal in het formaat WAV of MP3 die je gemakkelijk op een computer kunt afspelen.
Sta je op het punt om een keuze te maken bij een Hosted PBX provider of een eigen VoIP software IP PBX bekijk dan goed om de wenselijke mogelijkheden aanwezig zijn. Ga je VoIP conference enkel gebruiken voor collega\'s? Ga je VoIP conference ook aanbieden aan bellers die extern zijn van je bedrijf? Middels VoIP of een traditionele telefoonlijn? Gaan deze externe mensen inbellen via een gratis 0800-telefoonnummer, tegen betaling via een 0900-telefoonnummer of op een gewoon telefoonnummer zoals bijvoorbeeld 020-xxxxxxx? Misschien wil je wel een beveiligingsmechanisme zoals een PIN-code op een vergadering hebben zodat enkel uitgenodigde bellers middels de PIN-code kunnen deelnemen aan de VoIP conference. Wil je de mogelijkheid hebben om een operator aan te stellen die de bellers kan muten (geluid dempen), verwijderen uit conference, in een wachtrij zetten (mensen die vragen willen stellen of een bestelling plaatsen na de vergadering.)?
Bedenk wel dat het aantal bellers die in een VoIP conference zitten bandbreedte verbruiken, laat daarom je systeembeheerder of netwerkbeheerder uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt om de VoIP conference zonder hapering van geluid te kunnen organiseren. Als je op kantoor zit en je hebt zelf een IP PBX zal je LAN wel redelijk veel (100+) mensen tegelijkertijd aankunnen, zodra internet om de hoek komt kijken moet je toch even laten uitrekenen om teleurstelling te voorkomen.

Wil je meer weten over een voip conferencing of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten