In de meeste gevallen zal men bij de telefooncentrale de IVR stemmen meeleveren. Het komt voor dat ze alleen Engels kunnen leveren. Internationaal georienteerde fabrikanten leveren naast Engels ook nog Spaans en Frans mee, een enkele fabrikant ook nog Italiaans of Duits. Nederlands staat niet vaak als taal op het lijstje waar je uit kunt kiezen. Uit ervaring kan ik melden dat 3CX en PBXnSIP sowieso Nederlands kunnen leveren. De vertaling van PBXnSIP vind ik nog het meest geschikt voor de Nederlandse markt.
In de meeste gevallen kun je op de website van de fabrikant, soms na gratis registratie, wel de IVR stemmen downloaden.
Vaak vind je op forums wel links naar deze vertalingen. Er zijn genoeg fabrikanten die te lui zijn om zo'n vertaling te maken simpel door het feit dat Nederlands een te kleine markt voor hen is om dit winstgevend te maken. In zo'n situatie ben je afhankelijk van de inzet van andere mensen die dan zo'n vertaling maken en op het internet vrijgeven, al dan niet tegen betaling. Mocht je geen Nederlandse bestanden vinden maar wel Duitse zou je deze kunnen nemen als basis om te vertalen naar het Nederlands, bespaard je veel tijd.
Soms zijn fabrikanten wel bereid om een licentie te geven inruil voor een vertaling. Voordeel is dat je dan een professionele telefooncentrale hebt met een waarde van enkele duizenden euro's die dan ook meteen in het Nederlands beschikbaar is. Je kunt dan meteen van start gaan met je centrale in het Nederlands. De leverancier heeft als voordeel dat hij vanaf dat moment de Nederlandse markt kan gaan bewerken. Maak hier goede afspraken over. Een vertaling van Engels naar het Nederlands kost je normaal gezien 30-40 uur werk. Je opbrengst per uur is goed betaald als je weet dat het pakket duizenden euros kost.
Stel dat je telefoniste een goede professionele stem heeft kun je ook haar de IVR laten inspreken. Het klinkt wel ontspannen als de beller een stem hoort als IVR en later dezelfde stem krijgt te horen als men de telefoniste echt eraan krijgt. Je hebt dan nog het voordeel dat je geen extra uitgaven hoeft te doen. Je kunt een profesisoneel voice-over bedrijf inhuren die dit voor je regelt. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Bij zo'n bestanden is het wel moeilijk om een aanpassing te doen, dit kun je niet zelf, je bent dan afhankelijk van dat inspreekbedrijf.
Om meer te lezen over IVR en VoIP , kijk op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten