Men vraagt mij wel eens of het terecht is als men kwaliteit verwacht bij VoIP. Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.
Gesprekken via VoIP zijn helemaal digitaal, ervan uitgaande dat diegene die je belt ook digitaal is aangesloten, waardoor je gesprek zuiver zal zijn. Wat voor vele mensen vreemd zal zijn is dat tijdens het gesprek de tussenpozen geluidsloos zijn. Sommige mensen ervaren dit als vervelend omdat men dan de conclusie trekt dat de verbinding is weggevallen. Daarom hebben de meeste telefooncentrales een ruis-bestand meegeleverd die de centrale afspeelt tijdens zo\'n pauze. Hoezo geen kwaliteitsverbetering met VoIP? Een leuk feitje om te weten is dat dit ruisbestand meestal gewoon een MP3 bestand is met ruis erin.Een analoge telefoon kan ongeveer 20% van ons gehoorbereik overbrengen, rond de 3000 Hz. Diverse codecs ondersteunen wel tot 44100 Hz bij VoIP. Dat bereik is gelijk aan de CD. De geluidskwaliteit is dus goed te noemen. Je telefoontoestel moet wel van goede makelij zijn om dit te kunnen benutten. Klanten die klagen over kwaliteit bij VoIP zeggen dit meestal omdat ze de verkeerde conclusie trekken.
Gebruikers zullen onderbrekingen terecht als slechte kwaliteit opmerken. Alleen is dit niet de schuld van VoIP maar vermoedelijk debet aan een verkeerde implementatie. Dit soort onderbrekingen zijn meestal het gevolg van te langzame servers of te langzame verbindingen.
Vaak doen de gebruikers conclusies trekken bij hun negatieve ervaring die eigenlijk niets met VoIP op zich te maken hebben. Men veroordeelt VoIP terwijl men de VoIP consultant moet aanspreken. Zo is het mogelijk dat een ISP geen goede constante snelheid bied en daardoor er geen goed VoIP gesprek kan voeren. Je kunt een goede internetverbinding hebben maar misschien heb je een trage server.
Het kan zelfs zo zijn dat je een goede verbinding hebt, een snelle server maar dat je de verkeerde codec hebt gekozen en dat het daardoor misgaat. Veel factoren die de pret kunnen verzieken. Een goede VoIP consultant zal tijdens de implementatie deze factoren goed onder controle willen hebben en zijn klant correct informeren ook al betekent dit dat hij slecht nieuws moet brengen. Zo voorkomt hij voor zichzelf en de klant in de toekomst nare ervaringen.
Vaak kom je toch tegen dat men vasthoud aan een slechte router met alle gevolgen vandien. Vaak zie je bij deze routers dat je geen QoS (Quality of Service) kunt gebruiken en daardoor geen juiste balans kunt krijgen. Het gevolg was als iemand een upload startte de uploadsnelheid als een kaartenhuis in elkaar zakte wat weer als gevolg had dat het VoIP gesprek werd onderbroken. De VoIP consultant dacht dat alles goed was maar dit bleek dus essentieel mis te zijn. Een nieuwe router was de enige oplossing.
Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten