vrijdag 10 juli 2009

VoIP flexibiliteit

VoIP heeft een Unique Selling Point welke niet vaak gebruikt word. Op zich is dat jammer omdat het misschien wel de belangrijkste reden is om aan VoIP te beginnen. Volgens mij is dat de flexibiliteit welke VoIP kan bieden. Het maakt hierbij niet uit of het voordeel voor de gebruiker is, de chef of directeur. Op elk vlak is wel een voordeel qua vrijheid te realiseren.

Laten we eerst een de financiele flexibiliteit bekijken. Je kunt een flink voordeel halen door de maandelijkse lasten omlaag te krijgen. Vroeger waren deze kosten hoog en gerelateerd aan het aantal lijnen, met VoIP zijn er geen lijnen. Bij traditionele telefonie was je gebonden aan het aantal lijnen en een lokatie. De abonnementsgelden per telefoonlijn is relatief gezien duur te noemen. Bij VoIP heb je geen lijnen. Afhankelijk van de beschikbare bandbreedte kun je meer of minder gesprekken verwerken. Hierbij maakt het niet uit of dat binnenkomende of uitgaande gesprekken zijn.

Sindskort kun je zonder problemen overstappen van de ene internetprovider naar de andere internetprovider. Het zou zelfs zo geregeld moeten worden dat je geen onderbreking krijgt in je internetverbinding. Als je dus een nieuwe ISP vind die sneller internet kan leveren voor een gunstiger tarief kan dit interessant zijn. Kijk even wel goed na of de voorwaarden wel zo zijn als jij dit wilt. Bijvoorbeeld qua openingstijden helpdesk, garantie beschikbaarheid internet.

Vaak kun je besparingen realiseren op de gesprekskosten omdat VoIP geen onderscheid maakt tussen lokaal en interlokaal bellen. De gesprekskosten naar internationale maar ook mobiele nummers zijn vaak via VoIP stukken voordeliger. Op dit punt vallen redelijk grote besparing te realiseren vaak wel rond de 35%. Ik heb zelf projecten gezien die de kosten meer dan 70% terug konden brengen.

Dan heb je de vrijheid in keuze qua telefoontoestellen. Je bent niet gebonden aan een merk of model. In het verleden moest je nog een speciaal systeemtoestel kopen die erg duur waren en alleen op die ene configuratie werkte. Voordeel met VoIP is dus dat je flexibel kunt kiezen uit verschillende goedkope of duurdere telefoons, zolang ze maar SIP ondersteunen. Het enige waar je op moet letten is dat SIP ondersteuning aanwezig is. Let op met MSN Live! Messenger of Skype telefoons, die kun je niet (of via een omweg) aansluiten op je centrale. Deze enorme vrijheid in keuze is flexibiteit ten top.

Ik ga je nu de belangrijkste USP geven qua flexibiliteit die VoIP kan bieden. Het denken zoals je gewend bent zal moeten aangepast worden. Je kantoorinrichting zal veranderen. De manier van werken gaat veranderen. Hoe je organisatorisch alles gaat regelen.

Overal, waar ook ter wereld, kun je een VoIP telefoon aansluiten op een internet verbinding en zo gebruik maken van alle voordelen van VoIP. Een belangrijk voordeel is dat jouw SIP telefoon inlogt op de centrale en dus deel uit maakt van het geheel. Iedereen die op kantoor gebruik maakt van de centrale kan jou intern bereiken met hetzelfde gemak alsof je er fysiek zou zijn. In werkelijkheid kun je dus op elke plek zitten zolang er maar internet is. Als jouw SIP telefoon kan inloggen op de telefooncentrale zit je gebeiteld. Klanten kunnen je ook bereiken zonder dat men besef heeft van je lokatie. Als jij ergens van een andere plaatst inlogt zal de centrale weten hoe de gesprekken naar jou door te sturen. Je kan de keuze maken of je op toestelnummer bereikbaar wilt zijn of op het nivo van een telefoonnummer. Voor mij betekende dit de hoogste vorm van flexibiliteit. Dat is wat VoIP voor u kan betekenen.

Om meer te weten te komen over VoIP en de VoIP flexibel waarom het zo populair is, kijk op de hyperlink voor meer info.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten