vrijdag 3 juli 2009

Hoe kies je uit de vele VoIP aanbieders

Voordat je met VoIP kunt bellen zul je eerst een SIP trunk moeten gaan regelen. Een account bij een Internet Telephony Service Provider, verder nu ITSP genoemd.

Een SIP trunk dien je in je VoIP telefoon of je VoIP telefooncentrale in te programma zodat je de trunk kan gebruiken om naar buiten te bellen. Vanaf dat je dit hebt ingesteld kun je voordeliger gaan bellen naar andere telefoonnummers.

Als je bereikbaar wilt zijn voor buitenaf moet je een telefoonnummer laten koppelen aan je SIP trunk, men noemt dit vaker bij VoIP aanbieders een DID. Vaak vraagt men hier een maandelijkse vergoeding voor. Als je dan de kosten vergelijkt tussen traditionele abonnementen en de nieuwe kosten zie je vaak dat je voordeliger uitbent. Je kunt je de beperkingen nog wel herinneren die telefoonbedrijven ons oplegden: Analoge lijn (1 lijn), ISDN (2 kanalen) en ISDN30 (30 kanalen). Met de juiste VoIP telefooncentrale heb je deze beperkingen niet. Als je niet meer de beperking van lijnen of kanalen hebt kun je je voorstellen dat je kunt besparen op de abonnementsgelden die je voorheen aan het telefoniebedrijf moest betalen.

Bij het vergelijken van VoIP aanbieders kun je het beste even alle verschillende diensten naast elkaar leggen om een goede keuze te kunnen maken. Je moet zelf even kijken of je een bepaalde dienst via je eigen telefooncentrale wilt regelen of beter extern kunt betrekken. Je moet kijken of de service of helpdesk voldoet aan de wensen en verwachtingen van je gebruikers.

Controleer of alle mogelijkheden die je wilt gaan toepassen ook wel als mogelijkheid op de keuzelijst staat. Nummerherkenning (inkomend en uitgaand), betaal- en gratis nummers bellen, fax, etc.

Bepaalde VoIP aanbieders geven bijvoorbeeld aan dat er maximaal 4 gesprekken kunnen plaatsvinden op hetzelfde moment, zowel uitgaande als binnenkomende gesprekken. Je kunt dit op zijn minst raar noemen. Het is net een voordeel van VoIP dat hier geen maximum aan verbonden zit. Zoek dit goed uit.

Kijk na welke codecs de aanbieder ondersteund om zo een goede keuze te kunnen maken. Het kiezen van de juiste codec kan ervoor zorgen dat je capaciteit bespaard door de compressie die de codec kan verzorgen. Deze worden aangegeven door G.7xx. Codecs verschillen in prijs en kwaliteit en compressie mogelijkheid. De duurdere codecs bieden vaak een betere kwaliteit en een hogere compressie zodat je meer gesprekken aankunt zonder een hogere verbinding nodig te hebben. Kijk even na of de gekozen telefooncentrale en voip telefoontoestellen dit wel ondersteunen. Het transcoderen van codecs kan een intensieve belasting zijn voor je VoIP telefooncentrale. Als deze het gemakkelijk aankan qua rekencapaciteit heb je niets te vrezen maar het moet niet zo zijn dat de processor overbelast word door het berekenen van de omvorming van de ene codec naar de andere. Vraag bij je eigen VoIP consultant na hoe deze een goed advies kan geven. Via google en andere zoekmachines kun je ook veel artikelen vinden over dit onderwerp. Wellicht in de nabije toekomst hier eens een artikel over schrijven.

Laatste maar niet onbelangrijkste tip is na te gaan hoelang je contractueel vastzit aan de gekozen VoIP aanbieder. Kijk de voorwaarden na of je gemakkelijk af kunt van het contract en dan gemakkelijk kunt overstappen naar een andere VoIP aanbieder. Van te voren de voorwaarden hierover doorlezen is verstandig.

Wil je meer weten over VoIP en de verschillende VoIP aanbieders, kijk op Adinets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten