dinsdag 28 juli 2009

VoIP en PSTN

Modern ontmoet ouderwets. Zo kun je de relatie tussen VoIP en PSTN beschrijven. Je komt er niet onderuit, zelfs nu veel afkortingen. In de ICT, alweer een afkorting die trouwens voor 'Informatie en Communicatie Technologie' staat, word je overspoeld met afkortingen. Sommige verklaren zichzelf. Weer andere zijn zo cryptisch omschreven dat de betekenis niet gemakkelijk te herleiden is.

Het eerste woord in de titel VoIP is ook een afkorting. VoIP betekent Voice over IP. Ze noemen het ook wel vaker internetbellen. VoIP is de nieuwste trend in de telecomwereld. Wat veel mensen niet weten is dat VoIP al sinds 1990 word ingezet. In al die jaren heeft VoIP steeds vaker zijn stabiliteit bewezen. Vandaar dat de acceptatie steeds vaker algemeen is maar langer bestaat als de mensen denken.

Het tweede woord in de titel vermeld is PSTN. Dure afkorting voor Public Switched Telephone Network. Vrij vertaald is dit Publiek Geschakeld Telefoon Netwerk. Duidelijker omschreven is het openbare netwerk dat wereldwijd met elkaar verbonden is. Het openbare netwerk word steeds vaker vervangen door VoIP. De verbindingen gebruiken de G.711 codec. Als VoIP onbetrouwbaar zou zijn zouden deze telefoonbedrijven dit ook niet in gebruik nemen. PSTN is een dinosaurier in telecomwereld. Ik denk dat het niet meer zoveel tijd gaat duren en VoIP PSTN zal vervangen.

PSTN en POTS zijn vaker te vinden op het toneel van verwarring. Je hebt het goed geteld, nummer 4 in de lijst van afkortingen. POTS is afgekort voor Plain Old Telephone Service. Misschien klinkt je de volksbenaming beter in de oren, namelijk analoge telefoonlijn.

Als je een toestel wilt aansluiten die van origine voor POTS is bedoeld maar nu wilt aansluiten op je VoIP telefooncentrale zul je een ATA moeten inzetten. ATA staat voor Analog Telephony Adapter. Ik vind het wel een verklarende en logische afkorting. Als je een analoog toestel aansluit op je VoIP centrale via een ATA kun je de voordelen van VoIP via dit analoog telefoontoestel gebruiken.

Ik zal niet proberen een zin te bouwen waarin alle termen in voorkomen. Je moet enkel begrijpen dat genoemde termen je tegen kunt komen als je VoIP gaat invoeren rekeninghoudende met een oude analoge situatie. Ik denk dat de volgende generatie VoIP consultants hier weinig of niets mee te maken gaan krijgen. Wat dan weer leuk is voor specialisatie voor de huidige consultant die dit hebben meegemaakt en snappen wat de onderliggende werking is of is geweest.

Ben je ge�nteresseerd in informatie over pstn, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten