vrijdag 3 juli 2009

Wat heeft internet met VoIP te maken?

Als jij je afvraagt wat internet met VoIP heeft te maken weet je schijnbaar niet dat VoIP een afkorting is. VoIP is een veelgebruikte afkorting in het Engels. VoIP is een afkorting voor Voice over IP. Vooral om het laatste woordje gaat het. Toevallig is dit ook een afkorting. IP staat voor Internet Protocol. Op dit moment moeten er wat dingen duidelijk worden voor je. Voice over IP is dan ook bellen via internet, spraak over internet word het ook wel eens vertaald.

Hoe werkt dit dan? Als je een telefoongesprek gaat voeren zijn er diverse mogelijkheden van situaties. De situaties verschillen bijvoorbeeld als je naar een mede VoIP gebruiker belt of iemand die een analoge telefoonaansluiting heeft. In de eerste situatie zal het gesprek geheel over internet gaan, van VoIP naar VoIP. In de tweede situatie van VoIP naar een normale telefoonverbinding zal het grootste gedeelte over internet verlopen maar zal het gesprek uiteindelijk internet verlaten. Laatste situatie moet je dus realiseren dat de verbinding ook gedeeltelijk over het traditionele telefoonnetwerk gaat. Jouw centrale of ITSP heeft hier geen controle over.

Eerst het scenario van VoIP naar VoIP. Als je IP centrale goed is ingesteld kun je een gesprek starten door het intikken van iemand z\'n SIP accountnummer of e-mailadres. Als je op iemand zijn e-mailadres wilt kunnen bellen en gebeld worden zul je wel een koppeling in de DNS hiervoor moeten aanmaken. Je systeembeheerder of netwerkbeheerder zal dit voor je regelen in zowel de telefooncentrale als de DNS-server. Je moet toch een domein ingeven bij het instellen van de telefooncentrale en ingeven van SIP-accounts. Indien jij een gesprek start via VoIP zal een protocol zorgdragen om te kijken of het gesprek opgezet kan worden. SIP is het protocol dat dit allemaal regelt. SIP is afgekort voor Session Initiation Protocol. SIP is een op tekst-gebaseerd protocol dat op zijn beurt veel gemeen heeft met HTTP. Als je de foutcodes en meldingen gaat onderzoeken in logboeken kun je de overeenkomst tussen http goed zien, veel meldingen zijn identiek. Als je een gesprek gaat opbouwen zal het protocol SIP ervoor zorgen dat er een INVITE gestuurd word naar de andere partij. Als deze het gesprek accepteert zal SIP een code 200 terugsturen, voor mensen die HTTP kennen is dit herkenbaar, 200 staat voor OK. Zodra de 200 OK wordt gestuurd zal SIP een ACK verzenden naar de andere partij. Een ACK is een bevestiging, ACK is een Engelse afkorting voor Acknowledge.

SIP heeft echter wel een uitdaging die voor vele systeembeheerders een doorn in het oog is. Het probleem met SIP is namelijk dat firewalls en routers soms problemen geven met NAT en het juist toewijzen van poorten. Door het invoeren van een Session Border Controller of STUN probeert men dit probleem voor te zijn. Uit ervaring vind ik STUN geen goede oplossing. STUN is ingewikkeld te analyseren, soms zelfs een onbegonnen zaak.

Bij het tweede scenario gaat het begin eigenlijk hetzelfde. Bij het kiezen van een traditioneel telefoonnummer zal SIP zien dat het niet om een VoIP gesprek gaat en zal doorgeven via het kiesplan de juiste carrier te kiezen. Op het moment dat de communicatie voorbij de provider gaat zul je geen controle meer hebben over de meldingen. Zo kan het zijn dat jij de telefoon nog hoort overgaan terwijl dat niet meer zo is. De betere IP telefooncentales hebben een lusbescherming hiervoor of je kunt een timeout instellen. Daardoor zal de verbinding na een bepaalde tijd verbroken worden zodat je voorkomt dat de gebruiker eindeloos zit te wachten terwijl er in wezen niets gebeurd.

Je mag wel de conclusie trekken dat VoIP niet voor niets een verwijzing heeft naar het Internet Protocol. Als je geinteresseerd bent in protocollen. Lees dan artikelen over SIP en RDP. Dit gaat dan dieper op deze materie in.

Wil je meer weten over VoIP en Internet, kijk dan op Adinets.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten